Ajatukset ja haitalliset ajatusmallit

Ajatukset ovat sisäistä puhetta itsellesi.Ajatuksia tulee jatkuvalla syötöllä,ja suurin osa niistä ei ole totta.Jos ajatukset tulevat toistuvasti samalla tavalla,ne voi vaikuttaa siihen miten teet päätöksiä elämässä,ja miten toimit.
Tyypillisiä ajattelumalleja jotka eivät palvele sinua.Ne estävät sinua olemaan oma itsesi ja käyttämään kykyjäsi.

1.Henkinen filtteri
Ajattelet ja näet asioita filtterin kautta.Näet vain ja keskityt osaan asiasta,ja suljet silmäsi lopulta.Voit esimerkiksi nähdä kaikki negatiiviset puolet asiasta,etkä onnistu näkemään positiivisia ja hyviä puolia.
Todellisuus asiasta on yksipuolisesti esimerkiksi negatiivinen.

2.Nopeat johtopäätökset
Oletat ja saat käsityksen asiasta nopeasti.Teet nopeita päätelmiä miten asiat ovat,ja millä tavalla ne ovat tulevaisuudessa.Tai luulet tietäväsi mitä joku toinen henkilö ajattelee.Nämä ajatukset eivät perustu faktoihin,enemmän sinun tunteisiin ja henkilökohtaisiin mielipiteisiin.

3.Personointi
Syytät iteäsi ongelmistasi,ja kaikesta joka menee väärin elämässä.Syytät jatkuvasti itseäsi huonosta onnesta.Voimakkaita tunteita syyllisyydestä ja katumisesta.

4.Mustavalkoista ajattelua
Näet asiat joko mustana tai valkoisena,asioiden äärimmäiset puolet.Näet esimerkiksi joko hyvän tai pahan,oikean tai väärän,surullisen tai onnellisen puolen asioista.

5.Katastrofi-ajattelu
Ajattelet asioista paljon negatiivisemmin,mitä ne oikeasti ovat.Ongelmasi ovat aina suurempia kuin todellisuudessa ovat,ja siksi niiden selvittäminen on vaikeampaa.

6.Yleistäminen
Teet päätelmiä nykyhetkestä menneisyyden näkökulmasta.Käytät usein puheessa lauseita kuten esimerkiksi "hän aina....","kaikki....","ihmiset eivät koskaan...","minä en koskaan...."

7.Pitäisi ja täytyy-ajattelu
Vaadit itseltäsi paljon,ja suorittamisen paine voi olla voimakas.Vaadit myös muilta paljon.Ajattelet ja puhut usein lauseita kuten esimerkiksi: "minun täytyy...","minun pitäisi...","sinun pitäisi....","hänen pitäisi....".Tämä ajattelumalli ei aina palvele sinua,se voi johtaa epärealistisiin odotuksiin ja suorituspaineista voi tulla raskaita.

8.Lokeroit ihmisiä ja itseäsi
Lokeroit ihmisiä ja itseäsi eri tavoin,riippuen käyttäytymisestä eri tilanteissa.Lokerointi johtaa erilaisiin uskomuksiin.Mitä voimakkaampaa lokerointia,sitä vahvempia uskomuksia ihmisistä ja asioista.Tämä ei palvele sinua jos faktoista huolimatta jatkat henkilöiden lokerointia.

9.Suurentaminen ja pienentäminen
Suurennat toisen henkilön positiivisia ominaisuuksia,samalla kuin pienennät omia positiivisia ominaisuuksia.Pienennät itseäsi ja aliarvostat samalla itseäsi,samalla kuin suurennat toisen henkilön merkitystä.Puhut omista saavutuksista,ominaisuuksista ja piirteistä niinkuin niillä ei olisi arvoa,eikä niillä olisi merkitystä.

10.Tunne-ajattelu
Näkökantasi asiaan tai tapahtumaan riippuu pohjautuu siihen,mitä tunnet.Tunteet sanelee miten koet asian tai tapahtuman,vaikka olisikin faktoja olemassa että asia on toisella tavalla.Voit esimerkiksi valita että jokin asia tai tapahtuma tuntuu huonolta,koska sillä hetkellä tunteesi ovat negatiiviset.Käytät tunteitasi ohjaamaan miten ajattelet elämästä ja olosuhteista.

Kysymyksiä sinulle:
1.Kuinka monta näistä ajattelumalleista tunnistat?
2.Voiko joku näistä ajattelumalleista toimia sinua vastaan ihmissuhteissa?
3.Voiko joku näistä ajattelumalleista toimia sinua vastaan työelämässä?

Muista itsemyötätunto ja kohtele itseäsi kuin parasta ystävää.

Kokonaisvaltaista hyvinvointia ja liikunnan iloa terveisin Mia Kuusisto







Lähde:Kain Ramsay,Achology Ltd

Kommentit

Suositut tekstit