Muutama sana stressistä

WoW! olen kiitollinen että sivullani on käyty yli 20 000 kertaa! se on paljon,ja tuntuu etten ole oikein edes vielä kunnolla aloittanut tätä blogia.
Ison kävijämäärän kunniaksi ajattelin kirjoittaa muutama sana stressistä.Pieni stressikoulu.
Näin syksyn kynnyksellä kesälomien jälkeen aihe stressi on monelle hyvinkin tuttu.
Stressin tuomat sairaudet  on vakava ongelma ja ennaltaehkäisy on sen vuoksi hyvin tärkeää.
Stressistä aiheuttavat haitat ovat toiseksi suurin työterveysongelma tuki- ja liikuntaelinsairauksien jälkeen ja esimerkiksi yrittäjistä 2/3 vaarassa kokea sitä tai kokee jo.
On hyvä erottaa hyvä ja huono stressi toisistaan.Hyvä stressi parantaa suorituskykyä,mutta huono stressi on taas terveydelle haitallista.
Stressistä aiheutuu paljon fysiologisia vaivoja ja haittoja kuten esimerkiksi heikentynyt vastustuskyky,sydänvaivat,ruuansulatusongelmat,hengitysvaikeudet ja univaikeudet.Lisäksi masennus,mielenterveysongelmat ja keskittymiskyvyn heikkeneminen voi olla seurausta huonosta stressistä.
Positiivisen psykologian harjoituksilla voidaan ennaltaehkäistä huonoa stressiä elämänlaadun parantamisen lisäksi.
Palautuminen on erittäin tärkeää huonon stressin ennaltaehkäisyssä,esimerkiksi lepo ja mindfulness.
Mutta myös liikunta on tärkeässä avainasemassa positiivisen psykologian lisäksi.Kiitollisuus ja optimismi,itsemyötätunto ja luonto auttavat myös tehokkaasti.
Stressinsietokyky on yksilöllinen,jotkut meistä kestää stressiä enemmän,toiset taas vähemmän.Stressinsietokyky riippuu paljon siitä,mitä ollaan aikaisemmin käyty elämässä läpi mutta myös millä tavalla suhtaudutaan itseemme ja meidän elämään.
Jos koet tällä hetkellä paljon stressiä,kirjoita ylös itsellesi:
-mikä sinua stressaa eniten
-mitä vaikutuksia sinulla on stressistä
-mihin aikaan vuorokaudesta olet eniten stressaantunut
Voit kokeilla rentoutumisharjoituksia,mindfulnessharjoituksia tai kevyttä liikuntaa kuten Mindful Body,Nia ja minun omaa tuntia Mian Treenimix-liikuntatunteja.Liian raju liikunta voi lisätä haitallista stressiä.
Minun hyvän mielen liikuntatunneilla olen suositellut juuri näitä kevyitä ja pehmeitä liikuntatunteja ensten jos on esimerkiksi masentunut,uupunut tai kokee voimakasta haitallista stressiä,ja sitten lisätä ohjelmaan vaikka Zumbaa esimerkiksi.Mutta minulla on myös zumbaajia jotka kokevat hyödylliseksi juuri iloisen,hikisen tanssiliikuntatunnin vaikeassa elämäntilanteessa.Kannattaa kokeilla mikä itselle sopii parhaiten.Minulla on paljon jumppaajia jotka käyvät kaikilla minun hyvän mielen liikuntatunneilla ja kokevat hyötyvänsä niistä kaikista erinomaisella tavalla arkielämän haasteissa ja omassa elämäntilanteessa,tai ihan vain ennaltaehkäisevästi.
Voit myös kokeilla toisenlaista näkökulmaa,hyväksymällä stressin ja tekemällä siitä ystävän.
Lokakuussa alkavat Positiivisen psykologian verkkokurssi ja lähiopetus minun kanssa.Ne antavat sinulle loistavat työkalut kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitoon.

Tule mukaan!
Posiitivinen psykologia verkkokurssi/Turun suomenkielinen työväenopisto/voit opiskella ajasta ja paikasta riippumatta 8.10-26.11
Ilmoittaudu mukaan täältä: https://opistopalvelut.fi/turku/course.php?l=fi&t=315

Positiivista psykologiaa arkeen lähiopetus lauantaisin klo 13-13.45/Kaarinan kansalaisopisto 6.10-1.12
Ilmoittaudu mukaan täältä: https://opistopalvelut.fi/kaarina/course.php?l=en&t=559

Vinkki:suorita sekä verkkokurssi ja lähiopetus ja hyödy vielä enemmän positiivisen psykologian työkaluista arjessa!
Kokonaisvaltaista hyvää mieltä toivoo Mia Kuusisto
Lähteet:
Oy Joylla Ab-Tutustu Joyllan palveluihin www.joylla.com
Dags att må bra-bestäm dig för att skapa ett bättre liv Mats & Susan Billmark

Kommentit

Suositut tekstit