Tekstit

Muutoksia syksyyn

Hei kaikki! Aikamoinen muutosten vuosi! Syksykin tuo tullessaan muutoksia. Korona- vuoden johdosta olen joutunut tekemään elämässä suuria päätöksiä, jonka vuoksi en enään jatka ryhmäliikunnan ohjaajana ainakaan vakituisten tuntien osalta. En ole enään Zumba ja Nia- ohjaaja, mutta onneksi Turun seudulla niitä löytyy monta. Jatkan vielä Mindful Body- ohjaajana, mutta en tällä hetkellä vakituisten tuntien kanssa. Jos sinulla on Flowmotion 5- ja 10- korteissa käyntejä jäljellä ole yhteydessä  minuun sähköpostitse miaflowmotion@gmail.com niin kerron sulle vaihtoehdoista miten voin korvata sinulle puuttuvat käynnit. Positiivisen Psykologian luentoja ja Henkilökohtaista Valmennusta jatkan satunnaisesti. Mitään vakavaa ei ole sattunut. Ainoastaan muutoksia jotka johti uusiin muutoksiin. Tulen varmaan pitämään satunnaisia tapahtumia ryhmäliikunnan parissa jossain vaiheessa ja tiedotan niistä myöhemmin kun aika on oikea. Iso kiitos kaikille teille sadoille jumppaajille ihanasta energiasta. Oli i

Viikko 10 HYVÄ OLO- haaste

Kuva
Viikko 10 HYVÄ OLO- haaste: 10 viikon HYVÄ OLO- haasteen viimeisellä viikolla keskitytään tavoitteisiin ja suunnitellaan uusi tapa joka palvelee sinun hyvinvointia. Mieti itsellesi tavoite joka vie sinua kohti hyvää tulevaisuutta. Mieti voisiko olla kokonaan uusi tapa, tai voisitko muokata vanhaa tapaa joka ei sinun hyvinvointia palvele niin hyvin. Kirjaa ylös tavoite niin tarkasti kun voit, ja mieti pieniä askeleita mitä voit ottaa. Kysy joka viikko itseltäsi, mikä on seuraava pieni askel minkä voit ottaa? Mieti myös mitä esteitä ja ansoja voi matkan varrella tulla? Millä tavalla voit muuttaa ympäristöäsi, jotta tavoite toteutuu? Kenelle voisit olla asiasta tilivelvollinen, voisiko olla lähipiiristä joku henkilö tai kenties vaikka valmennus? Kevyt haaste: Valitse yksi tapa joka palvelee sinun hyvinvointia ja lähde pikkuhiljaa toteuttamaan sitä pieni askel kerrallaan. Haastava haaste:  Valitse kaksi tapaa jotka palvelevat sinun hyvinvointia ja liittyvät toisiinsa, ja lähde

HYVÄ OLO -haaste viikko 9

Kuva
Viikko 9 HYVÄ OLO- haaste: Tällä viikolla liikutaan luonnossa niin paljon kuin mahdollista. Nautitaan kaikesta mitä luonto tarjoaa meille ilmaiseksi. Niin paljon kuin se on mahdollista joko yksin tai hyvässä seurassa. Ainakin yhden kerran viikon aikana voisi suunnata luonnon ääreen, mutta ei haittaa vaikka kertoja olisi useampi. Ehkä voisit tutustua uuteen luontopolkuun kotiseudullasi? Mennä metsäkylpyyn kuuntelemaan luonnon ääniä?  Miksi? Luonto hoivaa kehoa ja mieltä. Luonnossa liikkuminen ylläpitää hyvää unen laatua ja mielialaa, sekä helpottaa stressin ja ahdistuneisuuden oireita. Luonnonympäristöt tarjoavat vastapainoa jatkuvalle suorittamiselle,  keho ja mieli voi palautua arjen kuormituksesta. Ja mitä parasta, eri aistit aktivoituvat luonnossa.  Kevyt haaste: mene luontoon nauttimaan kehoa ja mieltä hoitavista vaikutuksista ainakin kerran tämän viikon aikana tunnin verran Haastava haaste: tutustu 1-2 uuteen luontopolkuun kotiseudullasi viikon aikana ja nauti kehoa ja

Viikko 7 HYVÄ OLO- haaste

Kuva
Viikko 7 HYVÄ OLO- haaste: Tällä viikolla on  fokus naurussa, ilossa ja huumorissa. Asioissa jotka hymyilyttää tai naurattaa. Tässä tehtävä: Kirjoita ylös kolme hauskaa ja hassua asiaa päivässä. Mitä on tapahtunut kyseisenä päivänä,tai lähiaikoina joka on saanut sinut hymyilemään tai nauramaan. Voit kirjoittaa paperille, kännykän muistioon tai parhaaksi nähdyllä tavalla. Jos haluat voit jatkaa harjoitusta niin kauan kuin haluat. Kiitollisuuspäiväkirjan ja kolme hyvää asiaa- päiväkirjan lisäksi, tämä harjoitus lisää tutkitusti onnellisuuden tunnetta ja on erittäin tehokas Posiitivisen psykologian interventio, eli harjoitus. Miksi? Positiiviset tunteet ja niiden lisääminen vaikuttaa myös vahvasti terveyteen ja hyvinvointiin monipuolisesti. Nauraminen vähentää stressiä, rentouttaa kehoa ja mieltä. Pallealihas supistuu ja kasvojen alueen pienet lihakset liikkuvat tehokkaasti. Nauraminen lisää myös yhteenkuuluvuuden tunnetta ja on alunperin kehittynyt  sosiaalisen kanssakäymisen

Viikko 6 HYVÄ OLO-haaste

Kuva
Viikko 6 HYVÄ OLO- haaste: Tällä viikolla fokus on asioissa jotka ovat hyvin omassa elämässä ja arjessa.  Tässä tehtävä: Kirjoita ylös kolme hyvää, positiivista asiaa päivässä, Mitä on tapahtunut kyseisenä päivänä,tai mitä sinulle tulee mieleen omasta elämästä. Voit kirjoittaa paperille, kännykän muistioon tai parhaaksi nähdyllä tavalla. Kirjoita itsellesi. Sinun elämästä. Jos haluat voit jatkaa harjoitusta niin kauan kuin haluat. Kiitollisuuspäiväkirjan lisäksi, tämä harjoitus lisää tutkitusti onnellisuuden tunnetta ja on erittäin tehokas Posiitivisen psykologian interventio, eli harjoitus. Miksi? Positiiviset tunteet ja niiden lisääminen vaikuttaa myös vahvasti terveyteen ja hyvinvointiin monipuolisesti. Negatiiviset tunteet ja negatiivisten asioiden käsittely on meillä ihmisillä paljon vahvempi taito luonnostaan. Siksi on tärkeää treenata näkemään positiivisia asioita ympärillä, ja ylläpitää positiivisuuden tunnetta. Kevyt versio: Kirjoita joka päivä yksi hyvä positiivin

Viikko 5 HYVÄ OLO-haaste

Kuva
Viikko 5 HYVÄ OLO- haaste: Tämän viikon aikana opitaan hengittämään tietoisesti. Vaihtoehtoina on kaksi tehokasta hengitysharjoitusta. Voit valita itsellesi yhden harjoituksen, tai harjoitella vaikka molempia. Vaihtoehto 1.  "Neliö- hengittäminen". Hengitä ulos ja laita silmät kiinni. Kuvittele mielessäsi neliötä. Aloita vasemmasta alareunasta ja mene ajatuksen voimalla ylös asti neliön vasempaan yläreunaan, samalla kuin hengität nenän kautta sisään ja lasket neljään. Jatka neliötä vasemmasta yläreunasta oikeaan yläreunaan hengittämällä sisään nenän kautta ja laskemalla neljään. Hengitä ulos nenän kautta ja laske neljään kun jatkat oikeasta yläreunasta alaspäin oikeaan alareunaan. Lopuksi vielä hengitä sisään nenän kautta ja laske neljään kun menet oikeasta alareunasta vasempaan alareunaan. Toista 5-10 kertaa. Vaihtoehto 2.  "Hengitys 4×2- tekniikka". Aloita hengittämällä muutaman kerran nenän kautta ja rentouta hartiat ja vatsanseutu. Hengitä sisään hit

Viikko 4 HYVÄ OLO- haaste

Kuva
Viikko 4 HYVÄ OLO- haaste: Tämän viikon aikana tutustutaan meidän vahvuuksiin ja selvitellään meidän top 5- vahvuudet. Vahvuudet saadaan selville tekemällä ilmainen testi osoitteessa www.viame.org   Testin kesto on noin 15 minuuttia ja voit valita kieleksi suomi, tai joku muu kieli. Testin tulokset jää sinulle aina kirjautuessa ja on suositeltavaa tehdä testi ainakin kerran vuodessa. Kiinnitä huomio tosiaan viiteen ensimmäiseen vahvuuteen jotka tulevat testin tuloksena. Ne ovat sinun ydinvahvuudet tällä hetkellä. Kirjaa ne ylös itselle muistiin. Tuliko yllätyksiä? Viikon haasteena on tällä viikolla käyttää ydinvahvuuksista kolmea vahvuutta mahdollisimman monipuolisesti arjessa. Työssä, kotona ja ihmissuhteissa. Kevyt versio: valitse ainakin yksi ydinvahvuus mitä käytät mahdollisimman monipuolisesti arjessa. Työssä, kotona ja ihmissuhteissa. Haastava versio: ota käyttöön tällä viikolla kaikki viisi ydinvahvuutta mahdollisimman monipuolisesti arjessa. Työss